Welkom op de website van de Bloemcampschool!
Op onze openbare school is ieder kind én iedere leerkracht welkom, ongeacht sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Ons onderwijs leert kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars meningen of overtuiging. Er wordt op basis van diversiteit en gelijkwaardigheid actief aandacht besteed aan overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting.
De Bloemcampschool is in 1931 opgericht en ligt in Wassenaar-Zuid. Behalve aan kinderen uit deze wijk biedt de school ook een plek aan leerlingen uit de aangrenzende wijken. De Bloemcampschool heeft ruim 400 leerlingen en telt 16 groepen van gemiddeld 28 leerlingen. De ouders van de school zijn en worden over het algemeen sterk betrokken bij het onderwijs aan hun kind en bij de schoolactiviteiten.
Missie en visie:
“Vanuit verbinding werken wij met passie en vertrouwen aan ontwikkeling”
Op de Bloemcampschool:
- hebben wij hoge, positieve verwachtingen
- creëren wij vanuit een sterke basis een toekomst waarin elk kind straalt van zelfvertrouwen
- stimuleren wij een kritische houding, creatief denken en nieuwsgierigheid
- heerst een positief klimaat
- ontstaan vanuit een veilige basis respect, veerkracht en lef
Wat mag je van ons verwachten?
- Veiligheid in een positieve sfeer: we zien je, we horen je en we waarderen je!
- Deskundige en betrokken leraren
- Een moderne en uitdagende leeromgeving
- Onderwijs dat past in de wereld van vandaag én morgen
Wij werken aan en vanuit onze kernwaarden
- Verbinding
- Vertrouwen
- Passie
- Ontwikkeling
Het “Bloemcampgevoel”
Het Bloemcampgevoel is de warme, hechte sfeer waarin leerlingen, ouders en leerkrachten zich verbonden voelen. Het staat voor passie, betrokkenheid en een inspirerende omgeving waarin iedereen samen groeit en ontwikkelt.
Ons onderwijs
Via deze link vindt u ons Koersplan 2024-2028. In dit koersplan, dat tevens als schoolplan fungeert, stellen wij u op de hoogte van onze beleidsvoornemens voor de komende 4 jaar.
Hieronder lichten wij enige aspecten van ons onderwijs toe:
-Handelingsgericht
De Bloemcampschool werkt vanuit de principes van handelingsgericht werken.
Ons onderwijs is erop gericht om kinderen concrete mogelijkheden in handen te geven om inhoud te geven aan de wereld om hen heen. Daarbij spelen veel vaardigheden een rol, waarvan taal/lezen, schrijven en rekenen tot de basisvaardigheden horen. De ontwikkeling van deze vaardigheden samen met de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen volgen we nauwlettend aan de hand van toetsen en observaties. Om tegemoet te komen aan de verschillen tussen kinderen wordt er gewerkt met groepsplannen op drie niveaus:
– basis
– extra ondersteuning,
– verrijking/verdieping
In de cyclus handelingsgericht werken (HGW) zet de school de volgende stappen:
- het verzamelen van gegevens uit toetsen, observatie, en gesprekken met leerlingen/ouders in het leerlingvolgsysteem Parnassys. De gegevens in Parnassys bieden inzicht in de geplande vaardigheidsgroei per leergebied, de groei van de leerlingen op meerdere toetsmomenten en de actuele stand van zaken met betrekking tot de factoren die de ontwikkeling en het leren van de leerlingen belemmeren en bevorderen;
- het signaleren van leerlingen die zich niet conform de verwachtingen of prognose ontwikkelen
- het benoemen van onderwijsbehoeften van leerlingen in het leerlingprofiel
- het clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften in subgroepen
- het doelgericht opstellen van een groepsplan op basis van de clustering
- het uitvoeren en evalueren van het groepsplan
- het afsluiten met groepsbesprekingen
- het monitoren en evalueren.
-Passend
Passend onderwijs is de manier waarop onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben binnen het reguliere onderwijs wordt georganiseerd. Het doel is dat zo ieder kind een passende onderwijsplek heeft. Door passend onderwijs kunnen meer kinderen, eventueel met extra ondersteuning, in het reguliere onderwijs blijven. Ieder kind verdient goed onderwijs. Goed onderwijs stelt kinderen in staat hun talenten te ontwikkelen en daagt hen uit om steeds een stap verder te zetten. Goede ondersteuning op de reguliere basisschool voorkomt dat kinderen aangewezen zijn op het speciaal (basis)onderwijs. Onze school is lid van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs regio Leiden.
Meer over dit onderwerp kunt u lezen in ons schoolondersteuningsplan.
De Zorgroute
Met de zorgroute stemt de school het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. De route stimuleert handelingsgericht en planmatig werken en realiseert een transparante zorgstructuur op de school. Hierin is proactief handelen een uitgangspunt. De route geeft aan welke stappen er worden gezet in het proces van signaleren en arrangeren, zowel op het niveau van de school als op het niveau van het samenwerkingsverband. Dit proces start bij het signaleren van een ondersteuningsbehoefte bij een leerling door de leerkracht of de ouders en eindigt op het moment dat passend onderwijs voor deze leerling gerealiseerd is.
Zorgteam
Op de Bloemcampschool is een zorgteam aanwezig. Dit team bestaat uit intern begeleiders, een gedragsspecialist een specialist begaafdheid en een remedial teacher.
Het zorgteam komt regelmatig bij elkaar om de zorg te bespreken en te evalueren. Wanneer een leerkracht handelingsverlegen is kan hij/zij de hulp inroepen van het zorgteam.
Het zorgteam onderzoekt samen met ouders en leerkracht of de gewenste hulp binnen school geboden kan worden. Als dit niet het geval is kan het zorgteam met toestemming van ouders de hulp van externe partijen inroepen.
SAD
In het geval van handelingsverlegenheid van de school kan de hulp ingeroepen worden van de Schooladviesdienst Wassenaar (SAD) Deze voert observaties uit, doet onderzoek en voorziet de leerkracht van adviezen.
Ondersteuningsteam
Ook kan bij handelingsverlegenheid van de school de hulp ingeroepen worden die geboden wordt vanuit het samenwerkingsverband: het ondersteuningsteam.
In het ondersteuningsteam zitten de (adjunct)directeur, de Intern begeleider, de groepsleerkracht(en),een onderwijskundig adviseur van PPO en desgewenst de schoolmaatschappelijk werker. Overige instanties zoals de jeugdarts of de leerplichtambtenaar kunnen worden uitgenodigd. Dit team spreekt met ouders over hun kind als de ontwikkeling van het kind daar aanleiding toe geeft en als de school of de ouders zich zorgen maken. Vooraf wordt een groeidocument opgestart waarin alle relevant informatie wordt verzameld. Een ondersteuningsteam adviseert welke ondersteuning en begeleiding het kind en mogelijk ook de ouders nodig hebben. Er wordt een plan opgesteld en er wordt afgesproken wie van de aanwezigen actie onderneemt en wanneer. Het ondersteuningsteam komt op afroep bij elkaar.
Ons onderwijsaanbod
Naast de reguliere vakken zoals taal, rekenen,schrijven, wereldoriëntatie, creatieve- en sociale vorming biedt de Bloemcampschool de volgende lessen:
Lichamelijke opvoeding
Alle leerlingen vanaf groep 3 t/m groep 8 krijgen tweemaal per week les van een vakleerkracht. Deze lessen vinden plaats in de gymzaal die onder het gebouw gesitueerd is.
Engels
Vanaf groep 1 krijgen de leerlingen Engelse les van een vakdocent. In de groepen 1 en 2 gaat dit om een half uur per week. In de groepen 3 en 4 wordt dit uitgebouwd naar vijfenveertig minuten per week en vanaf groep 5 hebben de leerlingen op twee verschillende niveaus één uur Engels per week
Bloemcamp Breedbeeld
Om leerlingen een breder inzicht te bieden in diverse aspecten van het cultureel en maatschappelijk leven in onze regio is het Bloemcamp Breedbeeldprogramma ontwikkeld. In het kader van het breedbeeldprogramma maken de leerlingen jaarlijks een aantal uitstapjes en excursies naar bestemmingen waar onderwerpen aan de orde komen die aansluiten bij en geïntegreerd zijn in het lesprogramma.
De onkosten voor deze uitjes worden vergoed vanuit de ouderbijdrage.
Om kosten te besparen zijn het meestal de ouders die – zoveel mogelijk bij toerbeurt – de kinderen vervoeren.
Sociaal-emotioneel leren
Op de Bloemcampschool maken we gebruik van methode Kwink. Dit is een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat klinkt ingewikkeld, maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later! Hiernaast maken we gebruik van de methode ‘Goed gedrag’. Deze methode leert kinderen gedragsregels aan (gewenst gedrag) en biedt een concreet stappenplan bij ongewenst gedrag.
ICT
Alle kinderen op de Bloemcampschool hebben vanaf groep 3 de beschikking over een chromebook, dat eigendom is van de school. In de groepen 1/2 werken de kinderen regelmatig op iPads. Van een aantal vakken zoals rekenen, spelling en begrijpend lezen wordt de verwerking gemaakt op de chromebooks. De leerlingen werken met het programma Gynzy.
De vakleerkracht ICT geeft lessen aan alle leerlingen vanaf groep 2 tot en met groep 8. Tijdens deze lessen leren de leerlingen informatievaardigheden, ICT basisvaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. De leerlingen in groep 6 krijgen een typevaardigheidscursus die leidt tot een typediploma, wij maken daarvoor gebruik van het programma TypeWorld. In het ICT-lokaal hebben wij de beschikking over veel materialen, die gebruikt worden om de kinderen kennis te laten maken met robotica, programmeren en techniek.
Uitstroom
Hieronder ziet u welke adviezen voor het voortgezet onderwijs onze leerlingen de laatste jaren hebben gekregen:
ONDERWIJS | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
VMBO | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 |
VMBO-T/HAVO | 2 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 4 |
HAVO | 4 | 6 | 9 | 10 | 10 | 8 | 9 | 4 |
HAVO/VWO | 12 | 5 | 3 | 8 | 9 | 6 | 8 | 7 |
VWO | 29 | 35 | 30 | 36 | 28 | 38 | 27 | 34 |
Via deze link vindt u meer informatie over onze schoolresultaten: scholenopdekaart.nl
Privacyverklaring
Op de Bloemcampschool wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van onze leerlingen. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. De Bloemcampschool heeft een privacybeleid, dat met instemming van de Medezeggenschapsraad is vastgesteld.
Meer over dit onderwerp leest u hier: Privacy
Ons privacyreglement vindt u via deze link: Privacyreglement